21. júna 2016

Neprežeň to s tým déčkom, slniečko

Zdá sa mi, akoby to bolo pred mesiacom, keď moje očičká žiarili šťastím prešťastím pri pohľade na vianočnú večeru (áno, som nenažranec). A zrazu aha, už končí jún. Do mojej izby vlietavajú prvé sršne, prichádzajú prvé pavúky a tamtá hviezda, kráľovná našej galaxie, sa rozhodla, že začne žiariť stále intenzívnejšie.
Tento článok som začala písať na jar, ktorú mám zo všetkých ročných období v obľube najviac. Pre mňa je to veľmi pozitívne obdobie. Milujem, ako sa všetko okolo prebúdza (som z tých, ktorí nemajú alergiu na peľ), milujem, ako aj mňa pochytí pocit akéhosi rozkvitnutia po zimnom spánku.

To všetko je síce dojemné, ale späť do reality:
- Dnes oficiálne začalo leto.
- Tá žiarivá guľa nám začína posielať stále viac vitamínu déé a my sa čoskoro ugrilujeme tak, že aj špekáčiky nám budú môcť závidieť.
- Niektorým nám na pár mesiacov vyskočia fujtajbl pehy, ktoré by sme najradšej darovali ľuďom, ktorí po nich, naopak, túžia.
- V neposlednom rade je tu šanca, že naše tváričky budú proti našej vôli zase raz vyzerať ako paradajky (a neskôr ako koláčiky brownies), čomu by sa niektorí z nás najradšej vyhli, ale žiaľbohu.

Hovorím si, nič nie je ešte stratené a začala som pátrať po kvalitnej ochrane (proti spáleniu slnkom). Tento rok sa mi už jeden taký produkt stihol celkom zapáčiť, i keď nečakala som, že to pátranie ukončím tak rýchlo. Pretože po mojom detailnejšom skúmaní problematiky opaľovacích krémov som ostala zhrozená. Možno je to z mojej strany trochu prehnané, ale prečo sa o to nezaujímať?

Dnes by som vám teda rada popísala o mojom rozhorčení, na čo by sme si mohli dávať väčší pozor a ukážem vám, čo za krémy proti spáleniu sa nazbierali u nás doma. Príliš pozitívne to však nebude.


Pôvodne som mala v pláne pridať iný článok, ale keďže sa blíži leto, pomaly vyťahujeme krémy s SPF-kom a začína obdobie nedostatočne obsiahlych recenzií na takéto produkty, rozhodla som sa to spísať teraz.


Najprv niečo o tých hnusákoch UV filtroch
Najskôr chcem upozorniť, že sa nenachádzate na odbornej stránke, ale na osobnom blogu. Tento článok teda vyjadruje len moje vlastné dojmy z informácií, ktoré som našla na internete (pri pátraní po dobrom kréme). Čo si z toho kto vezme, je už každého vec, ja nie som chemik, len ma všetko zaujíma a chcem sa o svoje nové poznatky podeliť. :)


Pred čím sa to vlastne chránime?
UVA lúče prenikajú hlboko do pokožky a podieľajú sa na vzniku rakoviny.
UVB lúče sú zodpovedné predovšetkým za povrchové problémy, teda hlavne za spálenie.
Existujú aj UVC lúče, ktoré ale nestihnú dopadnúť na našu pokožku skoro vôbec.
Starnutie pleti ale spôsobuje každý jeden z nich.

Dobrý opaľovák by mal teda okrem SPF obsahovať aj info, či chráni nielen proti UVB, ale aj proti UVA žiareniu. Na niektorých je uvedený údaj PA+, PA++ a PA+++, ktorý značí, v akej sile chráni krém pred žiarením UVA. Čím viac plusiek, tým lepšie. SPF-ko je údaj, ktorý súvisí len s UVB žiarením.
Takže pozor:


SPF v makeu-upoch, pleťových krémoch a balzamoch na pery:
Mnohé z nás si ich kupujú v domnení dostatočnej ochrany pred slnkom. Donedávna aj mne stačilo vidieť označenie "SPF" a bolo vybavené. Avšak, tieto produkty chránia väčšinou len proti UVB žiareniu (ak nie je na obale uvedené inak), čiže so spálením si síce poradia, ale nemusia byť účinné proti UVA lúčom, ktoré prenikajú hlbšie do pokožky.

Čiže pod make-up, ktorý nemá na obale viac informácií, by sme mali použiť krém, ktorý ochráni skutočne pred všetkým. Make-up, či krém, ktorý chráni len pred UVB lúčmi, je vlastne len "polovičatá" služba.

Ďalší dôvod, prečo tieto produkty nie sú až tak účinné je ten, že si ich natierame na tvár len raz denne. Spomeňme si na to, že keď sa ideme kúpať, opaľovacie krémy na telo si aplikujeme aj viackrát.
Nemali by sme to ale preháňať s veľmi vysokými ochrannými faktormi, lebo nás síce ochránia pred slnkom, no zároveň aj viac blokujú prísun vitamínu D, ktorý v určitej miere potrebujeme.


Chemické filtre:
Nájdeme ich vo väčšine opaľovákov a sú to najmä:
Octocrylene
Ethylhexyl Methoxycinnamate
Homosalate
Oxybenzone (benzophenone-3).
Na stránke EWG som si overila, že prvý filter je v stupnici bezpečnosti od 1-10 zhodnotený na 3 (stredne nebezpečný) a používa sa aj do detskej kozmetiky, druhý na 6 (stredne neb.), tretí na 4 (stredne neb.) a posledný na 8 (vysoko hazardný).
Samozrejme, je ich viac. Napríklad podľa EWG takmer neškodný Avobenzone (Butyl Methoxydibenzoylmethane), alebo rozličné benzofenóny (benzophenone-1, 2, 4, 5,...), ktoré sú škodlivé v rôznej miere.

Tieto filtre nás chránia tak, že prenikajú do pokožky, absorbujú škodlivé lúče a premieňajú ich na teplo. Aby začali správne účinkovať, je na krémoch napísané, že ich máme naniesť polhodinu predtým, než vyjdeme von.

Mnohé z nich však narúšajú hormonálny systém. Oxybenzón sa priam vyznačuje tým, že sa rýchlo vstrebáva a narúša hormóny, môže pôsobiť na štítnu žľazu a reprodukciu! Niekde som našla, že spôsobuje aj alergické reakcie a vyrážky na pleti. Často ho nájdeme označený aj ako benzophenone-3. Info o ňom a menej používané názvy nájdete tu. Zaujímavé je, že Švédsko ho vraj úplne zakázalo pridávať do kozmetiky. Dokonca sa zistilo, že oxybenzón zabíja koraly v oceánoch!

Čo ma na ňom najviac štve? Uznajte, že to asi nebude úplne v pohode zlúčenina, keď pod zložením krémov je napriek ostatným "chemickým koktejlom" vždy na obaloch uvedené aj "obsahuje oxybenzón/benzophenone-3"! Našla som toto upozornenie na každom produkte, ktorý túto zlúčeninu obsahuje.
Navyše, keďže podľa EWG patrí medzi najnebezpečnejšie zlúčeniny, si myslím, že nám nestojí za to používať kozmetiku s jej obsahom, keď stačí trošku viac pátrať a nájdeme menej škodlivé alternatívy. Aj v drogériách - síce s rezervou, samozrejme.


Minerálne (fyzikálne) filtre:
Patrí medzi ne len oxid titaničitý a oxid zinočnatý. Používajú sa do prírodných opaľovákov, ale aj do bežných konvenčných, ktoré miešajú chemické i fyzikálne filtre.

Tieto filtre fungujú tak, že odrážajú slnečné lúče od pokožky, tvoria akúsi bariéru. Účinkujú ihneď po nanesení na pleť.

Oxid zinočnatý by mal byť neškodný, no niektoré prírodné značky sa mu vyhýbajú, pretože to ešte pravdepodobne nie je úplne preskúmané. Oxid titaničitý (ďalej TiO2) spôsobuje alergické reakcie u minima ľudí. Čo je však jeho nevýhoda, zanecháva biely povlak na pleti. Mnohé značky tak začali do krémov pridávať jeho nanočastice.

Nanočastice TiO2 umožňujú ľahšie nanášanie, bez bieleho pigmentu. Niektoré prírodné značky nimi však opovrhujú, pretože sa polemizuje o tom, že takto upravený TiO2 sa môže ľahko dostať do pokožky a prúdiť až napr. do mozgu. Nanotechnológia sa často využíva aj v protivráskových krémoch a pod., aby okamžite účinkovali.

Čo sa týka nanočastíc TiO2, našla som špekulácie aj o tom, že nehrozí ich vstrebanie do pokožky a jediná hrozba pri TiO2, čo by nám mohlo reálne uškodiť, je jeho vdýchnutie. Bolo to spomenuté v súvise s jeho práškovou formou, ale pre istotu som opatrná aj pri krémovaní (nad perami a na nose). To už som asi ja trošku paranoidná.

Oxid zinočnatý a titaničitý sa teda pridávajú do prírodnej kozmetiky, ale bez nanotechnológie. Či budeme dôverovať nanočasticiam, utvorme si názor sami. Ak by ste chceli opaľovák bez nich, hľadajte, či za týmito dvoma filtrami nie je v zložení dopísané [nano]. Prípadne hľadajte kozmetiku s certifikátom Soil association, Démeter alebo Ecocert. Značka, ktorá sa to snaží dodržiavať, je napr. Lavera.


A teraz "pár" slov o tom, čo sme používali my
Mamka si telo opaľovacími mliekami nenatiera a mne sa to doteraz zdalo tiež zbytočné, kým som si o tom nezistila viac. Mali sme len nejakú starú Niveu. Rok dozadu som si začala chrániť aspoň tvár, pretože už som nezniesla ten pocit červenej papriky. Na fotke sú teda len pleťové krémy. Detailnejšie rozoberiem tie, ktorých prioritou je chrániť pred slnkom. Pri ostatných sa zmienim len o ich ochrannej schopnosti a viac vám ich opíšem neskôr, v článku o pleťových krémoch, ktorý mám tiež v pláne.


AVON - Nutra Effects hydratačný denný krém SPF 15
Viac ma zaujala zelená, zmatňujúca verzia, no plné balenie by som si nekúpila ani z jednej. Hádajte, prečo? Viď foto.
Ďalší ochranný filter v tomto kréme je Ethylhexyl Methoxycinnamate.
Údaj SPF považujem za nedostatočný, keďže nikde nie je zmienka o UVA.
Ak chcete, zloženie tu. Najväčšia sranda je, že všetky tie zázračné výťažky a chia semienka sa nachádzajú až niekde na konci.
Plné balenie obsahuje 50 ml.
Cena plného balenia: 7,90€ - neodporúčam však kupovať nič v AVON-e za plnú sumu, je pravdepodobnosť, že v ďalšej kampani to bude aj o polovicu lacnejšie



AVON - Anew Vitale denný krém SPF 25
Tento krém tiež nie je určený primárne na opaľovanie, aj jemu sa teda povenujeme inokedy.
Čo sa týka slnečnej ochrany, spomína sa, že chráni proti UVA, aj proti UVB lúčom, čo znie skvelo. Avšak, čo z toho, keď je to znova zásluhou oxybenzónu, ktorým pokazili inak nie zlý krém?!
Ďalším ochranným filtrom je Ethylhexyl Methoxycinnamate.
Zloženie som našla len tu. Pozor, všimla som si, že je už tento krém v novom obale a s vylepšeným zložením - ktovie, s akým. Oxybenzón ale z neho isto nezmizol, AVON ho dáva do všetkého, čo je označené SPF. Vrátane podznačky Anew, na ktorú som sa spoliehala, pretože má patriť medzi najkvalitnejšie z katalógu. Teda ma to nahnevalo, pochopiteľne.
Obsahuje 50 ml.
Cena: 16,90€ - znova podotýkam, že to tak skoro nikdy nie je


Oriflame - Optimals Even Out denný krém proti pigmentovým škvrnám SPF 20

Podľa zloženia vidíme, že v tomto kréme chráni pred slnkom Ethylhexyl Methoxycinnamate a Octocrylene. Stále to nie sú vysoko hazardné zlúčeniny, takže fajn.Na pigmentové škvrny mamke nezaberal a neobstál ani s mojími pehami. Pravidelne som ho však používala len vlani, pár týždňov.
Teraz som ho používam len vtedy, keď nepotrebujem chrániť pred dopoludňajším slnkom. Na priame slnko uprednostňujem trochu vyšší faktor.
Mimochodom, aj tu sa mohli viac "pohrať" s označením SPF, keďže nevieme, proti čomu nás chráni.
Obsahuje 50 ml.
Cena: 14,90€ - podobne ako AVON krémy, aj tento sa dá kúpiť za jednocifernú sumu

Ozaj, kontrolovala som zloženie aj iných opaľovákov od Oriflame. Nechápala som, čo je na nich také drahé, zistila som však, že obsahujú len neškodné a stredne nebezpečné látky! Na to, že je to konvenčná kozmetika (a prírodných výťažkov je vo väčšine ich výrobkov minimum), sa mi zloženie ich opaľovacích krémov celkom pozdáva.

*


AVON - osviežujúce hydratačné mlieko na opaľovanie na citlivú pleť SPF 30
Vlani som podľahla jeho zľavnenej cene, no len čo som sa pozrela na zadný obal, ani som ho neotvorila. Keďže dnes chcem dať do pozornosti hlavne ochranné krémy, o tomto si povieme viac.

Oficiálny popis a zloženie:
Krabičku a papierik s detailnejším popisom som zahodila, škoda. Tak aspoň pár slov z AVON webstránky:

Chráni pred poškodením spôsobeným slnečným žiarením, hĺbkovo hydratuje, poskytuje chladivý pocit, dodáva pleti na pohľad a na dotyk hladší a svieži vzhľad. 
Pokroková Technológia Activi-D pomáha vytvárať vhodné prostredie pre správne fungovanie vitamínu D, takže si môžete užívať slnko, zatiaľ čo udržiavate zdravý vzhľad pleti. Betakarotén chráni pleť pred poškodením slnkom, pomáha vyrovnávať tón pleti a zlepšiť jej textúru. Pleťové mlieko je vodeodolné, ľahké a rýchlo sa vstrebáva, takže nemusíte čakať, kým sa začnete líčiť. Neupcháva póry. Hypoalergénne. Alergiologicky a dermatologicky testované.


Zloženie som našla len tu, z r. 2014, takže je možné, že už ho pozmenili. Nechápem, prečo je také ťažké dopátrať sa k zloženiu produktov tejto značky! Krém, mimochodom, obsahuje chemické filtre.

Balenie:
Tubička s vyklapovacím vrchnáčikom, ktorý nemusíte hľadať všade po stole. To oceňujem. Celkový design obalu sa mi veľmi páči. Praktický je, samozrejme, dovtedy, kým sa nedostanete naspodok tubičky. Avšak jeden tento krém som už predtým mala (kým som neriešila zloženie a nutne som nejaký potrebovala) a nedomíňaval sa mi zase nejako zle.
Ak sa rozhodnete objednať si ho, príde vám zabalený v krabičke podobne ako Sun Dance nižšie.
Obsahuje 50 ml.


Konzistencia a vôňa:
Konzistencia bola dosť riedka, čo je podľa mňa dobré, lebo sa krém aspoň rýchlejšie nanesie, nebol však úplne vodovej konzistencie. Čo sa týka farby, je biely, ale na pleti sa to tuším neodzrkadľovalo, keďže sa mi zdal trochu priesvitný.
Vôňu si celkom aj pamätám - typická aróma opaľovacích krémov, ktorú si vždy užívam.


Pár mojich slov k nemu:
V hrubšej vrstve hydratoval aj suché miesta na pleti a tak som naň mohla pokojne naniesť zmatňujúci make-up. Na mojej zmiešanej pleti sa však dosť leskol, na čele určite. Žiaľ si už nepamätám, či to tak ostalo aj po pár hodinách, pretože som ho posunula do spokojnejších rúk. Viem však, že som cítila na pleti akúsi bariéru toho krému. To mi však spôsobuje každý opaľovák... tiež vám to vadí?
Páči sa mi, že podporuje tvorbu vitamínu D a má plnohodnotne chrániť pred UVA lúčmi, viď označenie PA+++. Škoda len, že je za to zodpovedný aj oxybenzón, ktorý, ako vieme, patrí medzi najhoršie oznámkované UV filtre. Prečo iné značky to dokážu aj bez neho?
K účinku - moja tvár sa opáli, aj keď nechcem a bez krému to ako bonus strašne štípalo. Vlani, tri dni strávené iba vonku som si vôbec nechránila telo, výsledok bolo katastrofálne pálenie. Tvár som si natierala týmto krémom a tá sa síce opálila, ale úplne bezbolestne. Takže vtedy mi bol nápomocný.

Cena:
Plná suma je na AVON stránke uvedená ako 14€. Ja som ho však kúpila mimo letnej sezóny za necelých 5€.

Hodnotenie:
Udeľujem 3 mucíky, zvyšné sťahujem za oxybenzón a za to, že sa na mne leskol viac, než by som chcela. Ak vám nič z toho nevadí a ide vám hlavne o to, či spĺňa, čo sľubuje, tak určite áno.



Sun Dance - zmatňujúce opaľovacie fluidum SPF 30
Prezerám si slnečnú kozmetiku v DM-ke a bez nejakej nádeje hľadám nejaký zmatňujúci krém. Zrazu som zbadala tento. Najprv ma zaujal tým, že je na tvár. Potom obalom. Veď pozrite sa naň, nie je roztomilý? To už som sa modlila, aby ma nalákal aj popisom. A nalákal! Zloženie sa mi tiež páči, myslím, že neobsahuje žiadne vysoko hazardné zložky.

Oficiálny popis a zloženie:
Len poznámočka - na oficiálnej stránke DM-ky sa píše, že je Sun Dance vegan značka, tak dúfam, že je to poctivé označenie a ten glycerín nie je živočíšneho pôvodu. :)



V zložení si môžeme všimnúť, že toto fluidum kombinuje chemické filtre s minerálnym. Napokon, v tomto článku, kto by sa zaujímal, úplne dole je vyjadrenie samotnej značky k tomu, prečo používa nanotechnológiu.

Balenie:
To, že obal ma núti stále sa naň usmievať ako idiot už vieme, ale asi vás bude zaujímať praktická stránka. Vrchnák je skrutkovací a musíte ním otočiť viackrát, takže keď sa ponáhľate a ste nemehlo ako ja, bude vám vždy padať z ruky. Inak sa krém dávkuje podobne ako AVON vyššie, mne to vyhovuje, super na prenášanie so sebou. Nakoľko je ale tubička pevnejšia a má dlhé hrdlo, tak sa obávam, že neskôr možno nastanú problémy s vytláčaním krému.
Obsahuje 50 ml.



Konzistencia a vôňa:
Takisto riedka ako v kréme predtým, tento je ale viac fluidný a tiež biely, predpokladám, že kvôli oxidu titaničitému. Trochu to vidno aj po nanesení, treba ho riadne rozotrieť. Ja ho nanášam aj 2-3x, aby bol účinný proti slnku, takže mi to ani nevadí. Nanotechnológia by mala síce bielej farbe zamedziť, no prírodné krémy bez nano sú ešte belšie, takže je to podľa mňa len dobré.
Vôňa je dokonalá, cítim z toho závan tropických diaľok. Zrovna mám pustený jazz a keď si vizualizujem takúto hudbu, more, ľahký vánok a pina coladu, tak presne táto vôňa mi k takej predstave sedí ako riť na šerbeľ. Intenzívna mi však nepripadá - ak by sa toho niekto bál.


Pár mojich slov k nemu:
Čo sa týka pocitu na pleti, po chvíľke lesknutia naozaj zmatnie! Konečne niečo pre zmiešanú pleť, aj s mastnou by som ho asi skúsila. Suché miesta na lícach som ale pred nanesením Sun Dance potrela niečím hutným a výživným, aby pod make-upom neboli vidieť.
Trochu škoda, že nie je uvedený údaj PA, tak snáď je ochrana proti UVA dostatočná.
Ešte som ho nemala možnosť skúsiť v extrémnych horúčavách, ale v teplejších dňoch už áno. Pehy sa zatiaľ neukázali a tvár nepálila.
Rovnako ako krém vyššie, mi však aj tento spôsoboval trochu upchatejší pocit. Nemala som s tým problém, keď som si ho naniesla raz, lenže keďže chcem tvár poriadne ochrániť, nanášam ho v tenkých vrstvách aj 2-3x. Ešte, keď na to nanesiete aj make-up, tak je asi jasné, že pocit "takto som ráno vstala" mať nebudete. :)

Cena:
Mňa vyšiel v zľave necelé 4€, čo je podľa mňa super na to, že opaľovákov pre zmiešanú pleť je pomerne málo a ja som mala pôvodne v pláne Biodermu, ktorá je asi o 10€ drahšia. Plnú sumu neviem nájsť, ospravedlňujem sa.

Hodnotenie:
Nedá mi to udeliť mu iný počet mucíkov, než 5. Pravdaže, vrámci drogériovej kozmetiky. Od Sun Dance si plánujem kúpiť môj historicky prvý telový opaľovací krém.


Ďalšie produkty s obsahom rôznych foriem benzofenónu:
Balzam Blistex obsahuje benzophenone-4. Našťastie som zistila, že tento je ohodnotený len číslom 3. Mrzí ma to jedine preto, že sa nachádza v produkte, ktorý chtiac-nechtiac aj ochutnávame.
A čo ten zimný a očný krém? Tušíte, čo majú spoločné všetky AVON produkty obsahujúce SPF, vrátane make-upov? Tak presne preto si už nikdy od nich žiadne nekúpim. :) Aj vám radím ich v katalógu preskočiť, ak považujete tieto informácie za užitočné.
Očný krém pre istotu v katalógu ani nemá žiadny popis o tom, že by obsahoval SPF. Avoňácku dekoratívku mám rada, ale to nezverejňovanie zloženia... Pritom, práveže z tej dekoratívky máte zloženie aj na krabičke od laku na nechty, rúžov, očných tieňov... Lenže na krabičke je už neskoro, zišlo by sa to mať vypísané aj na webstránke, kde je to verejne dostupnejšie.





Začalo mi dochádzať, že kozmetika proti spáleniu je pre mňa veľmi dôležitá, hlavne, keď na mne vidno každý náznak slnka. Už by som nehodila do košíka žiadny opaľovací krém bez toho, aby som si nepozrela, čo za srandu v ňom ma to vlastne má pred tým slnkom chrániť. Štve ma jedine to, že som sa to doteraz nemala odkiaľ dozvedieť.



A čo vy, dávate si pozor na zložky v krémoch na opaľovanie?
Aký je váš názor na túto tému?


Celé články, z ktorých som čerpala, si môžete prečítať tu. Mimochodom, skúsila som to vysvetliť čo najviac po svojom, nekopírovala som. ;) 
http://www.bocianiehniezdo.sk/content/slnecna-ochrana-2014/
http://www.bocianiehniezdo.sk/content/fyzikalne-a-chemicke-filtre-v-prostriedkoch-na-opalovanie/
http://www.bocianiehniezdo.sk/content/nanocastice-v-slnecnej-kozmetike/
http://www.noviny.sk/c/veda-a-technika/latka-oxybenzon-z-opalovacich-kremov-zabija-koraly
http://vysetrenie.zoznam.sk/cl/1000649/1351151/Blizia-sa-horuce-dni--Tymto-opalovacim-kremom-by-ste-sa-mali-vyhnut
http://www.info.sk/sprava/41598/myty-o-zdravom-opalovani-budte-mudrejsi/
http://www.beautyficient.com/spf-and-pa-do-you-know-your-sunscreen.html
https://www.truthinaging.com/ingredients/oxybenzone
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/704372/OXYBENZONE/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za prečítanie článku. Ak sa rozhodneš zanechať tu reakciu, budeš odmenený/á pamlskom v podobe mojej odpovede.
Muc!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...